Correspondentieklas

3e leerjaar van juf Carina

Aangename kennismaking

Dinsdag 7/02 ging ik voor de eerste keer langs bij de leerlingen van het derde leerjaar van de gemeentelijke sportbasisschool De Oester in Strijland. Wat een topklas! De leerlingen waren enthousiast en bekogelden mij met vele vragen. 'In wat voor huizen wonen de mensen daar?', 'Is het eten daar lekker?', 'welke huidskleur hebben de mensen daar?', ....Op al die vragen en zoveel meer wil ik hen graag een antwoord geven gedurende mijn verblijf in Zuid-Afrika. We zullen dan ook regelmatig contact houden en informatie uitwisselen. Dit zullen we doen via deze blog, e-mail, skype, ... Ik hoop met mijn ervaring in Zuid-Afrika deze leerlingen te inspireren met een brede en nieuwsgierige kijk op de wereld.

De leerlingen kregen een eerste kennismaking met Zuid-Afrika via een klein hoekenwerk met doorschuifsysteem. Nadien maakten de leerling een paspoort van zichzelf om zich voor te stellen aan de leeringen van mijn klas in Zuid-Afrika. 

Hallo iedereen!

Juf Sara heeft me verteld dat jullie heel erg geboeid zijn door mijn avontuur hier in Zuid Afrika. Dat is geweldig om te horen! Heel veel dingen zijn hier dan ook zo anders. Het is geweldig interessant om al die nieuwe dingen te leren kennen en er mij helemaal in te laten onderdompelen. Het is dan ook een groot plezier om dit met jullie te mogen delen.

Ik heb jullie vragen goed ontvangen en ik zal mijn best doen om er hier zo goed mogelijk op te antwoorden.

Hoe ziet de school er van binnen uit?

Walmer Primary School is niet één groot gebouw waarin alle klaslokalen zitten. Er is het hoofdgebouw, waar de directrice haar bureau is en waar enkele vergaderzalen zijn. Ook het lokaal met het Smartboard is hier. Dan zijn er verschillende blokken die in cirkelvorm rond de speelplaats staan. In een blok zijn verschillende klaslokalen. In de klaslokalen zelf is eigenlijk niet veel aanwezig. In de klassen van het vijfde leerjaar staan er telkens 3 lange rijen met banken waar de leerlingen aan zitten. Voor de rest is er een krijtbord vooraan in de klas, het bureau van de leerkracht en een kast. Doordat er vaak 60 leerlingen in een kleine klas zitten, hebben een aantal leerlingen zo goed als geen zicht aan bord waardoor ze de les moeilijker kunnen volgen. Dit is één van de redenen waarom zoveel leerlingen in één klas ver van ideaal is. Kunnen jullie nog een aantal redenen bedenken? Hier zien jullie enkel foto's van de school.

Hoe doen de leerlingen het in de klas?

Ik geef les aan de leerlingen van het vijfde leerjaar. Ze hebben bij de verschillende vakken nog heel wat moeilijkheden. Zo hebben ze bij wiskunde nog heel wat moeite met de tafels. Daar probeer ik met hen dan ook zo goed mogelijk op te oefenen door ze elke les kort te herhalen. Doordat de leerlingen nog maar sinds vorig jaar les krijgen in het Engels, is deze taal bij velen ook nog moeilijk. Hier probeer ik aan te werken door dagelijks een verhaal voor te lezen en dit hen achteraf te laten navertellen. En zoals in elke klas zijn er steeds leerlingen die sneller de leerstof oppikken dan anderen. Het is dan ook moeilijk om daar op in te spelen met zoveel leerlingen in de klas. Hoewel de leerstof voor hen vaak heel moeilijk is, zijn de leerlingen toch gemotiveerd om bij te leren en steeds heel vrolijk en positief. Daarnaast bezitten deze leerlingen een groot talent voor ritme en muziek. Elke dag verbaas ik mij wanneer ze zingen en dansen. Hoewel ze allemaal anders zijn, is dit het talent dat hen allemaal bindt en dat is prachtig om te zien. Ik stuurde naar juf Sara een filmpje door zodat jullie zien wat ik bedoel.

Hoeveel leerlingen zijn er op de school?

Hoeveel leerlingen er precies zijn weet ik niet. Maar dit is alvast een overzichtje dat ik meekreeg van de directrice. Als je kijkt naar deze grote aantallen en de gebouwen van de school. Dan weet je dat alle klassen overvol zitten.

2 klassen kleuter (5 jaar), per klas ongeveer 50 kindjes

5 klassen eerste leerjaar (6 jaar), per klas 40 tot 50 kinderen

5 klassen tweede leerjaar (7 jaar), per klas 40 tot 50 kinderen

5 klassen derde leerjaar (8 jaar), per klas 40 tot 50 kinderen

4 klassen vierde leerjaar (9 jaar), per klas 40 tot 50 kinderen

3 klassen 5e leerjaar (10 jaar), per klas 40 tot 50 kinderen

4 klassen 6e leerjaar (11 jaar), per klas 40 tot 50 kinderen

3 klassen 7e leerjaar (12 jaar), per klas 40 tot 50 kinderen

Heb je vakantie?

Ik heb geen krokusvakantie gehad. Maar binnenkort heb ik wel een Paasvakantie, net als jullie.

Wat vind je van de streek?

Port Elisabeth wordt 'the windy city' genoemd. Omdat we hier zo dicht bij de zee zitten, is er zo goed als heel de tijd wind. Ik vind dit wel aangenaam met deze warmte hier. Vanuit het huis waar ik verblijf kan ik de zee zien, dit is altijd leuk om de dag te starten. Port Elisabeth is een stad die niet zo heel verschillend is van een stad in België. Er zijn heel veel huizen, apartementen en winkels. Veel natuur buiten het strand en de zee in er niet echt. De school ligt aan de rand van de township. Hier ziet het er dan ook helemaal anders uit dan in het centrum van de stad. Dit hebben jullie vast al gezien op google earth. Er ligt heel veel vuil op straat en de huisjes die er staan, zijn in zeer slechte staat.

Hoe ziet je verblijfplaats er uit?

Hieronder vinden jullie enkele foto's van mijn verblijfplaats.

Heb je al wilde dieren gezien?

Twee weken geleden ben ik op safari geweest, waar ik heel wat wilde dieren gezien heb. Ik heb het geluk gehad leeuwen, zebra's, olifanten, buffels, neushoorns, herten, vogels en apen te kunnen spotten. Op de cheetah na heb ik The Big Five dus kunnen spotten. Het was prachtig om de dieren in zo'n mooie natuur te zien. Hieronder zien jullie enkele foto's.

Ik hoop alvast dat ik jullie vragen goed heb kunnen beantwoorden. Blijf vooral mijn blog volgen en hopelijk kunnen we binnenkort eens skypen.

Tot snel!

Groetjes Steffi

13/03




La Siesta 2015 | Alle rechten voorbehouden
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin